Wednesday

EMILIJA VASILJEVIC

Emilija Vasiljević.

Živim u Puli već 35 godina. Došla u carinsku službu i ovdje svila gnijezdo sa svojom djecom. U okrilju maslinika i dobrih ljudi moja je biografija dobila novu majku Istru, tu je rođena moja unuka Minja, moja velika ljubav i moja najljepša pjesma!

Rođena sam na brežuljcima Šumadije u malom selu Konjevići na ulazu u Čačak, 22.10.1943. godine.
Tako sam spojila šljivike i maslinike i svoju rodnu rijeku Čemernicu, pritoku Zapadne Morave, sa rodnim morem Jadranskim, moje voljene unuke.
I sve to u mojim pjesmama šumi i diše…

U invalidskoj sam mirovini već 10 godina i posvetila sam se pisanju.

U srednjoškolskim danima uređivala sam časopis „Mladi ekonomist“, objavljivala kratke priče i stihove.
Do nedavno sam objavljivala i uređivala časopis „Informator“ svog Društva tjelesnih invalida Pula.
Zadnje tri godine objavljujem na FB stranicama.
Ove godine mi je objavljeno nekoliko pjesama: „Možda je o ljubičicama“, „Balada jedne usplahirene ose“, „U bistro majsko jutro, možda je ljubavna“, „Snoviđenja u maju“ i „Bez počinka“.
Bila sam učesnik Festivala fejs poezije u N.Sadu sa pjesmom „Bluz jednog odrastanja“




Možda je o ljubičicama


Danas sam,

košarom prepunom pjesama,

na gradsku tržnicu krenula.


- Kupite buketić za svoju Dragu! -

pjevušio je prodavač ljubičica.


Ulični svirači me pozdravljali:

- Sretno! - kažu mi - Zar baš moraš?

- pita me Gitarist.

- Stigla mi na naplatu neka Obećanja.

Ovrhom prijete Snovi nedosanjani.

Čežnje su, ove zime, posebno zeble,

nakupilo se i za grijanje.

I neke Tuge stare i Ljubavi nepreležane

- moram pa što bude!


- Kupite buketić za svoju Dragu! -

pjevušio je prodavač ljubičica.


- Eh, kad bi ti barem bile u rimama,

mogla bi tu s nama. Pored njih

trešnjeve boje,ležerno raširena,

leškarila je za violinu kutija

... i bjelasalo se par novčića.



Najljepšu haljinu bila sam obukla,

odvažno i krepko tek do tržnog Redara stigla.

- Nemate plaćeno mjesto, obrt, udrugu... ništa?!

(Kupite buketić, pjevuši prodavač ljubičica.

Umalo se rasplakala nisam.)

- Možda vas neko primi, pokušajte,

samo da vas inspekcija ne pronađe.


Što da vam kažem?!

Prodavačima povrća bila sam sumnjiva.

Oni sa voćem, samo su rukom odmahnuli.

Mesar je rekao: „da si malo mlađa“.

Mljekarica me majčinski zagrlila -

„Ja bih te primila ali su kod mene najstroži" -

i nasmiješila mi se dobrodušno: „Uzgajaj

nešto korisno, tko danas za pjesme mari!?“


Vjetar se niotkud oglasio i mojom

košarom poigravao.

- Padaju vam pjesme, dajte da vam

pomognem! - prodavač ljubičica se

smiješio.

- Pustite, neka ih vjetar nosi!

Nemojte tako! Ova je „na vjetru ruža,

ta mi se posebno sviđa, kupit ću je."

- Poklanjam vam, moram kući.

- Evo vam buketić ljubičica.

Možete tu uz mene prodavati.

Jučer je jedan vaš kolega

skoro pola košare prodao. Tražile se

ljubavne i rodoljubive. Kakve su vaše?

- Ne znam, nasumice sam nabrala.

Evo još jedne pod klupom. “Oblutak“ - i

ona mi se sviđa.

- Poklanjam vam, moram kući.

Evo vam još jedan buketić!


Što da vam kažem?!

Stigla sam kući i poželjela jednu ljubavnu

napisati, dok mi se još sve plavilo u duši

od ljubičica i njegovih pogleda.

Oči mu bile iste boje i mirisali su

isto. - On i ljubičice!


Još jedna Čežnja, koju iduće zime

treba grijati. Još jedan San, koji će na

naplatu doći nedosanjan. I pjesma

koju ću uličnim sviračima pokloniti.


Možda bude ljubavna?!

A možda o ljubičicama?!



Samo kap dobrote


Sanjala sam:


-Biljke su ljudima pružale ruke


i mahale nježnim vlatima...


Dodirivale su nas


tamno zelenim prstima,


okićenim prstenjem Vjernosti-


nebu i jutru i magiji stvaranja..



Spoznala sam:


U rascvalim bojama cvjetova


Kriju se hiljade svjetova;


U laticama mirisa


hiljade pjesama radosnica


i jedna moja kapljica plača…



Sanjala sam:


Katedrale su ljudima pružale


Zvonike


I mahale sanjivim zvonima…


Budnice milovanja su potekle


niz napukle molitve očaja…


Obznanjuju ljubavnicima


oprost!


Tužnima radost u zrnu pijeska


pod jezikom biserne


školjke…


Nemoćnima snagu


u zjenici novorođenog


sunca…



Budna sam:


I pružam ljudima ruke,


prstenjem strepnje okićene...


Mašem im tamno zelenim


prstima nadanja...



Vjerujem:


Nebu i Jutru i magiji


Stvaranja...


-I samo jednoj kapi Dobrote Tvoje,


vjerujem...



SRCEM MISIONARA...


I. Vidjela sam:


Danas sam te vidjela,


Dijete.



Danas sam te upoznala,


sa očima straha i ljudima


koji se u tim jezerima tuge


ogledaju.



Danas sam te vidjela i


gorkom šutnjom molila:



-Nauči me hodanju


Po tvojim poljima nevinosti,


na kojima je svrgnuta Milost.


I Smrt se imenom Gladi naziva


I zaboravljena zapovijest božija


I oskrnavljena riječ Njegova…



Nauči me, Dijete,



Kako se uzdići silaskom


U grotlo očaja-


Tamo gdje nas poput


Mača


Reže oštrica tvog plača…



Danas sam te vidjela


Dijete,


sa očima u kojima se


ljeska sva tuga ovoga Svijeta..



Nauči me


kako kap po kap


Vodu ti dati



kako


savjest Moćnika


u jatu nebeskih ptica


nad beskraj tvoje patnje


poslati…



Da li:


-dozivanjem kiša „bisernica“?


-molitvama... ?


-Krikom nečije ljubavi


Neuzvraćene…?


Ili


pjesmom o „matmi“ …



II. MATMA



Mi,


Koji razbibrige tražimo


Provociramo


Pozdravljamo


Koketiramo,


A, pri tom,


Tugu u oku


prvog susjeda


Ne vidimo



-Da li znamo,


da li možemo


znati:


Koliko boli u plaču


Tog dalekog Djeteta


ima…



Koliko boli u jauku


Nemoćnih,


Čoporu gladi i žeđi


posluženih…



-Ničim se ne pere


Ta javka očaja.


Ta svrgnuta zapovijest božija


Ta oskrnavljena riječ Njegova



Ničim se ne pere,


Samo srcem Misionara


koji se ne boji


žeravicama stvarnosti


bosih nogu koračati…



Koji se ne boji


U srce tame do koljena


zagaziti…



Samo srcem Misionara...



Samo Srcem Misionara,


koji zna,


koji je naučio znati


kako vodu kap po kap


davati---


pa ga zovu matma- onaj koji tjera smrt…


„MI SMO IM DAVALI TAKO ŠTO STAVIMO PRST U VODU PA IM DAMO DA SISAJU I DOBILI SMO OD NJIH NADIMAK MATMA


ONAJ KOJI TJERA SMRT U PREVODU TAKO SU NAS ZVALI“-(citat iz pisma)



Napiši životopis!


Čula sam kako govore:


"Njena je „biografija“


Ostala na granama jedne topole;


U krošnji jedne umorne kruške;


U nervoznom viru jedne rijeke


Imena znakovitog: Čemernica!



Njena je biografija tako nevažna


Da je ni vjetar ne dira,


Ni ptice ne svijaju gnijezda.


(Samo poneki bosonogi vrabac


Naiđe i kljucne,


Odsutnom radoznalošću…)“



-To sam vam i sama mogla reći!



Svoje sam prvo kupanje obavila


U toj malenoj rijeci,


gorko-ljutog imena: Čemernica,


Pa sam krenula,


Bosonoga i zanesena,


Od Prostora i Vremena


Graditi Život!



Umivale su me


Mnoge rijeke i planinski potoci


Snagom pojili …



Gradovi mi nudili, umjesto


poljana uz rijeke ostavljenih-


podatna njedra Trgova .



-I ja sam sijala i žnjela…


Snopove uroda slagala:


-piramida radosti i poneka


Kapljica bola…



Tada su, niotkud, naišli Detektivi,


Tigroglavi:


-tko je ona- kad bez životopisa


Hoda svijetom i našu prašumu


Svojom naziva?!



Našli su moju Topolu


I listove potrgali…prepilili i


Stablo kruške- do korijenja…


(Rijeka je već bila presušila!)


Tada spaziše vrapce bosonoge


I mrežom pohvataše!


Detektivi- leptirokradice:



-propjevat će nam Vrapci,


Godinama su kljuckali…



I Vrapci propjevaše glasom slavuja!



Tigroglavi se skameniše:



-samo je svoje kupanje prvo,


u toj malenoj rijeci, odavno presahloj,


Obavila…Kunemo se čašću


svog roda Bosonogog,


- ništa nije kriva!



To sam im i sama mogla reći!



Danas,


Moj životopis,


Bez Kruške i bez Topole


Luta prostranstvima šljivika


I maslinika…



Pluta od jezera do mora


Iz slivova rijeka izranja


U kose topola uranja…



Uz vrbike i sjenokoše sanja i


Traži svoje vrapce bosonoge!



-Kloni se obuvenih


I začešljanih


I onih,


Sa maskom uljudne znatiželje,


Moja posvojena kćeri!-


Maslina majka mi šapuće…



-Napiši „biografiju“, kad ti


Lijepo kažem!




Bluz jednog odrastanja...


U puno jutro


Prolaze autobusi


Prolaze radnici


na biciklima sa svjetlom


Prolaze Namršteni


prolaze Polaskani


I oni visoko dignute


Glave…



Ja,


Ni polaskana,


Ni naspavana


(samo sam majka)


Užurbana


-Dva najdraža Ljiljana


Odvodim u tuđu Baštu.



I svijaju se uz moje skute,


Stisnutih ruku u grču strepnje


Ljubim im kuštrave glave


dok naše prepletene siluete


u staklu ulaznih Vrata


oproštajni Bluz ispisuju:



Samo jedan zagrljaj


-nema vremena!


Samo jedan poljubac


-nema vremena!



Želja za drugim ostaje


Suza u oku...Bol u grlu....



Malene ruke, pružene


Bole


-Što su malene


Što mi ih otrgnuše


Što nema vremena


Vremena,


vremeeenaaaaa!!!!



Trči na prvi i drugi autobus


Trči na prvo i drugo vrijeme


Sjenka bez svjetlosti!


(samo sam majka)


Usplahirena


-Dva najdraža Ljiljana


Ostadoše u tuđoj bašti!!!



I ne reci mi, prijatelju,


„dobro jutro“


-Nije mi dobro!


(dok moje srce u crnoj šutnji,


još plače svoj bluz…)


I ne pitaj me „kako sam“.


-Nisam dobro!


Dok ne zarijem glavu u pijesak


još jednog radnog dana…


Dok se ne pomirim sa


Neminovnošću


-a sljepoočnice otkucavaju…



Sačekaj prijatelju,


Dok ne prigrlim


Dva mala, mala sunca


Dva bistra pogleda ruža


-Biće mi dobro i jutro i dan,


i vjetar i vijavica,


-Dva najdraža Ljiljana,


U naručju prepunom radovanja


Dovest ću iz Vrtića


Kući…



I tako,


iz dana u dan,


Moja djeca i ja,


Pjevasmo naš BLUZ,


Do simfonije odrastanja…


No comments:

Post a Comment